مهاجرت تحصیلی و چالش‌های آن​

در طی سال‌های اخیر تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور رشد چشم‌گیری داشته است. یکی از اصلی‌ترین علل تمایل افراد به مهاجرت تحصیلی پایین‌تر بودن هزینه آن نسبت به مهاجرت کاری و امنیت بالای آن در مقایسه با پناهندگی است. لذا، متقاضیان بسیاری از رده‌های سنی مختلف و مقاطع آموزشی متفاوت در صدد یافتن راهی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی و مهاجرت تحصیلی به این مقاصد هستند. اولویت متقاضیان در انتخاب مسیر مهاجرت تحصیلی متفاوت است، اما مواردی همچون سهولت، شانس بالای دریافت ویزا، و هزینه پایین تحصیل و زندگی در کشور مقصد از متداول‌ترین دغدغه‌های میان آنها است.

گام نخست در زمینه مهاجرت تحصیلی انتخاب بهترین برنامه آموزشی برای ادامه تحصیل است، اما ویژگی‌های کشور مقصد، رتبه دانشگاه‌ها، آینده شغلی رشته‌های مختلف، هزینه‌های زندگی و بسیاری متغیرهای دیگر، تصمیم‌گیری در این مورد را با مشکل مواجه می‌کند. گذشته از همه این موارد، پیشینه تحصیلی متقاضی و نقاط ضعف و قوت وی انتخاب مناسب‌ترین گزینه را بیش از پیش دشوار می‌کند. برای این منظور لازم است که متقاضی ابتدا با در نظر گرفتن اولویت‌های خود گزینه‌های موجود را لیست کرده، سپس با لحاظ کردن پیش‌نیازهای هر برنامه آموزشی و تناسب آنها با رزومه خود، گزینه‌های موجود را بر اساس شانس موفقیت مرتب نماید.

پس از تعیین هدف، هر یک از گام‌های دیگر دستیابی به آن از جمله آماده‌سازی مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام دانشگاه، فرایند و مدارک اخذ ویزا، و در نهایت فراهم‌سازی مقدمات سفر چالش‌های مضاعفی هستند که منجر به سردرگمی و نگرانی داوطلبان می‌شود.

متاسفانه عدم آشنایی داوطلبین با پیچیدگی‌های فرایند مهاجرت و سردرگمی در پیشبرد هر یک از مراحل باعث می‌شود حتی افرادی که شانس بالایی هم در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مطلوبشان دارند به دلیل ترس از ناشناختگی این مسیر از تحقق رویایشان چشم‌پوشی کرده و عقب‌نشینی نمایند. به علاوه، بخش عمده علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور به دلایل دیگری همچون وقفه تحصیلی طولانی، معدل نه چندان خوب، تغییر رشته، و یا محدودیت مالی در پرداخت هزینه‌های تحصیل در یک کشور خارجی آنچنان مسیر مهاجرت را سخت و دست نیافتنی تصور می‌کنند که حتی اجازه تخیل آینده تحصیلی ایده‌آلشان در خارج از کشور را نیز به خود نمی‌دهند.

با وجود تمام پیچیدگی‌های فرایند اپلای، تجارب موفق متقاضیانی با پیشینه نه چندان مناسب، به دفعات ثابت کرده است که بررسی جامع گزینه‌ها، ارزیابی دقیق شانس موفقیت، و پشتکار در اقدام کردن برای فرصت‌های مختلف در نهایت می‌تواند امکان تحقق آرزوهای به ظاهر دست‌نیافتنی را فراهم آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *