آزمون آلفا تست ( Alpha Test) 2024

آزمون آلفا تست ( Alpha Test) یکی از آزمون‌هایی است که دانشجویان بومی و بین المللی متقاضی تحصیل در کشور ایتالیا و آموزش در رشته‌هایی مثل پزشکی و جراحی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی، علوم پرستاری، فیزیوتراپی و مشاغل بهداشتی، معماری، علوم کامپیوتر و مهندسی باید در آن شرکت کرده و حداقل نمره قبولی تعیین شده از سمت دانشگاه را به دست آورند.

این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ در ایتالیا برای جذب دانشجویان خارجی برگزار شد و تا به الان نیز از دانشجویان خارجی و داخلی متقاضی گرفته می‌شود. آلفا تست از نام انتشاراتی به همین نام گرفته شده که از سال ۱۹۸۷ در میلان مسئول برگزاری و انتشار منابع مرتبط با این آزمون است. هر دانشگاه موظف است با توجه به ظرفیت در نظر گرفته برای این دانشجویان، نسبت به پذیرش آنان بر اساس نتایج آزمون آلفا تست اقدام نماید. دانشجویانی که در آزمون آلفا تست نمره‌ی قبولی را کسب کنند، علاوه بر دارا بودن مجوز ادامه تحصیل در رشته‌های یاد شده، شهریه‌ی تحصیلی کمتری نیز پرداخت خواهند کرد.
آزمون آلفا تست توسط وزارت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های ایتالیا یا MIUR و با همکاری مراکز و سازمان آموزشی مانند ATS یا Admissions Testing Service و همچنین انتشارات آلفا تست در هر سال برگزار می‌گردد. از جمله آزمون‌های بسیار معتبر کشور ایتالیا که در سطح بین المللی و در حدود ۲۰ کشور دنیا برگزار می‌گردد همین آزمون آلفا تست است.

در ارتباط با کاربرد آزمون آلفا تست و ضرورت شرکت در آن باید گفت:

  • اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های کشور ایتالیا در زمینه‌های پزشکی، جراحی و غیره حتی معماری را داشته باشید آزمون آلفا تست و داشتن نمره‌ی قبولی عالی به شما کمک بسیار زیادی می‌کند تا در دانشگاه‌های تراز اول مشغول به تحصیل گردید.
  • به شما کمک می‌کند تا به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور ایتالیا بالا ببرید.
  • اکثر افراد حتی اگر برای تحصیل نیز مهاجرت کنند، در کنار تحصیل باید به انجام کار نیز مشغول شوند. قبولی در این آزمون، حتی در پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر نیز کاربرد دارد.
  • قبولی در این آزمون سبب می‌شود به شرکت‌های برتر در کشور ایتالیا نشان دهید که سطح و دامنه‌ی ارتباطی شما حرفه‌ای و پیشرفته بوده و توانایی کار در این شرکت‌ها را دارید.
  • برای اینکه بتوانید در مقاطع فوق لیسانس، دکتری و حتی بالاتر در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش داشته باشید، از جمله مدارک بسیار معتبر و مهم درخواستی از شما، همین آزمون Alpha Test است.
  • از جمله آزمون‌های بسیار معتبری است که حتی در تعیین شایستگی شما برای دریافت فاند نیز تأثیرگذار است.

زمان برگزاری

آلفا تست از لحاظ زمان برگزاری برخلاف آزمون‌های آیلتس و تافل،فقط یک بار در سال برگزار می‌شود. بر اساس تقویم خورشیدی درماه تیر (چهارم تا ۲۶ جولای) شروع ثبت نام دانشجویان بین المللی و بومی است و ماه شهریور (۶ تا ۸ سپتامبر) زمان برگزاری آزمون است. زمان اعلام نتایج نیز از سمت هر دانشگاه متفاوت است و زمان دقیقی در دست نیست. اما از زمان برگزاری امتحان، ۳ هفته زمان لازم است تا نتایج به صورت کامل منتشر شود. برای اطلاع از نتایج آزمون هم می‌توانید به وب سایت خود دانشگاه مراجعه کنید و هم به یکی از وب سایت‌های MIUR و universitaly.it.

محل برگزاری

آزمون alpha test یکی از آزمون‌های ایتالیایی معتبر در جهان است و علاوه بر کشور ایتالیا، در ۲۰ کشور مختلف جهان نیز برگزار می‌شود. متاسفانه این آزمون در ایران برکزار نمی‌شود و دانشجویان برای شرکت در آن هم می‌توانند به نزدیک‌ترین کشور محل برگزاری مراجعه کنند و یا خود را به ایتالیا رسانده و در آن جا آزمون بدهند.
۲۰ کشوری که در آن‌ها، آزمون alpha test برگزار می‌شود، عبارتند از:
برزیل
کانادا
قبرس
چین
فرانسه
آلمان
سوئیس
اسپانیا
یونان
هنگ کنگ
هند
اسرائیل
ایتالیا
پاکستان
لهستان
ترکیه
آفریقای جنوبی
امارات متحده‌ی عربی
انگلستان
آمریکا

قوانین آزمون

آزمون آلفا تست به صورت کاغذی بوده و خبری از کامپیوتر و رایانه برای دادن امتحان نیست. به همین دلیل قوانین و مقررات خاصی تعیین شده تا افراد امتحان دهنده آن‌ها را رعایت کنند. برخی از این مقررات و شرایط حضور در آزمون alpha test عبارتد از:

 

همراه داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی ممنوع است.
همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است.
کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.
درب حوزه­‌ی امتحانی پس از زمان مقرر بسته شده و پس از آن حق ورود به حوزه‌­ی امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی نیز عودت داده نخواهد شد.
به هیچ وجه در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را ندارید.
همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط دوربین مدار بسته، از جلسه‌­ی امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار اکیدا ممنوع است.
خارج کردن برگه­‌ی امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف محسوب می‌شود.
نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می‌­شود و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده‌­ی خود فرد است.

شرایط شرکت در آزمون

این آزمون هم مانند هر امتحان ورودی برای ثبت نام دانشجویان شرایطی را تعیین می‌کند تا از همان لحظه ثبت نام افراد را دست چین کند. برخی از شرایطی که برای شرکت در آزمون alpha test باید دارا باشید، عبارتند از:
دوره دبیرستان را در کشور مقصد به صورت کامل و با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.
۱۸ سال و یا بالاتر داشته باشید.
به زبان ایتالیایی و انگلیسی تسلط کامل داشته باشید.
هزینه ثبت نام را در هنگام ثبت نام پرداخت کرده باشید.
پاسپورت معتبری داشته باشید.
در صورت عدم وجود هر کدام از این شرایط، شما نمی‌توانید در آزمون alpha test شرکت نمایید. در ضمن این آزمون برای متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اختصاص دارد. البته در زمان ورود و بررسی اطلاعات شما توسط دانشگاه هم می‌تواند برخی از این معیارها تغییر پیدا کند و خود دانشگاه هم شروط دیگری را وضع کند.

نمره مورد نیاز برای قبولی

برای داوطلبانی که دانشجوی یکی از کشورهای اتحادیه‌ اروپا باشند، حداقل نمره‌ی قبولی برای آنان ۲۰ از ۹۰ است. لذا اگر زیر ۲۰ نمره کسب کنند شانس پذیرش بسیار کمی در دانشگاه مقصد خواهند داشت.

آیا توانایی اعتراض به نتایج داریم ؟ چطور؟

آزمون Alpha Test همانند هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نمره در آن وجود دارد که دانشجویان اگر نسبت به نمره‌ی خود اعتراضی داشته باشند، در فرصت تعیین شده، فرم مربوطه را پر کرده و با توضیحات کامل نسبت به نمره‌ی خود اعتراض می‌کنند. دانشگاه مربوطه نیز پس از دریافت فرم نسبت به بررسی آن اقدام می‌نماید.
در صورتی که اعتراض شما تایید گردد، هزینه‌ی پرداختی عودت داده می‌شود و در غیر این صورت، بازگشت پول اتفاق نخواهد افتاد.

مدت زمان اعتبار آزمون

مدت زمان اعتبار آزمون آلفا تست ایتالیا، تنها ۲ سال است و افرادی که موفق به اخذ نمره قبولی از آن شده باشند، تنها می‌توانند برای گرفتن پذیرش در سال تحصیلی روبه‌رو خود اقدام نمایند.

سطح آزمون

آزمون آلفا تست کاملا استاندارد و منصفانه است، اما سؤالات به گونه‌ای خواهند بود که بسیار پیچیده باشند. در بخش تخصصی، سؤالاتی در مورد زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی و غیره خواهید داشت که متناسب با تخصص انتخابی است و سؤالات این بخش نیاز به دانش و مهارت تخصصی بالاتر از آموزه ­های دوران دبیرستان دارد، مخصوصا بخش زیست شناسی که سال به سال سخت‌تر می‌گردد. با اینکه این آزمون به زبان انگلیسی است و استاندارد نیز هست، اما برای فهم سؤالات باید سطح زبان شما از متوسط به بالا باشد. به دلیل زمان بر بودن فهم و درک سؤالات مطرح شده، مدیریت زمان بسیار امری حیاتی است چرا که یکی از دلایل سخت بودن آزمون را مسأله‌ی کمبود وقت عنوان می‌کنند. با این حال سخت یا آسان بودن آزمون تا حد زیادی نیز به میزان تسلط و آماده بودن فردی نیز وابسته است.

سوالات به چه صورت هست

آزمون آلفا تست تنها به شکل کاغذی برگزار می‌گردد و شما باید در طی ۱۰۰ دقیقه به ۶۰ سؤال ۵ گزینه‌ای و در برخی سوال­ها به ۸۰ سؤال ۵ گزینه‌ای (۱۲۰ دقیقه) همراه با نمره منفی آن پاسخ دهید. این آزمون از ۲ بخش اصلی تشکیل شده که به توضیح هر یک می‌پردازیم:

بخش اول آزمون مربوط به منطق زبانی و فرهنگ عمومی یا Ragionamento Logico e Cultura Generale است که در برخی سال­ها ۴۰ سؤال و در برخی دیگر نیز ۲۲ سؤال را به خود اختصاص می‌دهد که بخش جالب و البته بسیار مهم این آزمون است.

بخش دوم آزمون آلفا تست نیز مربوط به سؤالات بخش تخصصی است که متناسب با هر رشته می‌تواند تعداد سؤالات و موضوعات متفاوتی را شامل گردد. به عنوان مثال؛ اگر رشته‌ی انتخابی شما مرتبط با پزشکی باشد معمولا ۱۸ سؤال مرتبط با زیست شناسی، ۱۲ سؤال مرتبط با شیمی و ۸ یا ۱۰ سؤال نیز مرتبط با فیزیک و ریاضیات خواهد بود. اگر رشته‌ انتخابی معماری باشد، ۱۶ سؤال در حوزه‌ تاریخ، ۱۰ سؤال در حوزه‌ ارائه و طراحی و ۱۲ سؤال نیز در مورد فیزیک و ریاضیات خواهند بود. همچنین اگر رشته‌ انتخابی شما دامپزشکی در ایتالیا باشد سؤالات حوزه‌ زیست شناسی به ۱۶ سؤال، شیمی ۱۶ سؤال و فیزیک و ریاضیات نیز به ۶ سؤال خواهند رسید.

بخش بندی سوالات آزمون

بخش اول آزمون در رابطه با استدلال منطقی و اطلاعات عمومی بوده و شامل ۲۲ سؤال است. بخش استدلال منطقی دارای ۲۰ سؤال است و از شما در مورد متن‌های نوشته شده سؤالاتی نظیر نتیجه گیری و خلاصه کردن متن، شناسایی فرضیات و خطاهای استدلال‌های منطقی موجود و ارزیابی مدارک ارائه شده برای هر پاسخ پرسیده خواهد شد. در مورد اطلاعات عمومی نیز ۲ سؤال پرسیده می‌شود که در مورد طیف وسیعی از موضوعات از سیاست و فرهنگ گرفته تا تاریخ و ادبیات و فلسفه است.
بخش دوم آزمون نیز در رابطه با دانش علمی است و مرتبط با سؤالاتی نظیر زیست شناسی (۱۸ سؤال)، شیمی (۱۲ سؤال) و ریاضی و فیزیک (۸ سؤال) است. که بسته به رشته­ انتخابی مواردی حذف و جایگزین شده و یا تعداد سؤالات متفاوت خواهد بود. بخش زیست شناسی سؤالات بیشتر در حوزه‌های شیمی موجودات زنده، اهمیت اتصالات قوی و ضعیف در سیستم موجودات زنده، نقش آنزیم‌­ها، سلول، تئوری سلولی، غشای سلولی، بیوانرژیتیک، تولید مثل و چرخه‌ سلولی، ژنتیک انسانی، جهش‌­ها، DNA‌ پروکاریوت‌ها و یوکاریوت‌ها و غیره است.
سؤالات بخش شیمی نیز در رابطه با موضوعاتی مانند مواد تشکیل دهنده‌ ماده، حالت ماده، ذرات بنیادی، ساختار اتم‌ها، جدول تناوبی عناصر، گروه‌­ها و دوره‌ها، پیوندهای شیمیایی و غیره می‌باشد.

سؤالات بخش ریاضی و فیزیک نیز در رابطه با موضوعاتی مانند فیزیک کمّی، دانش سیستم متریک و CGS، سیستم بین المللی ISI، کمیت‌های سینماتیک، انواع مختلف حرکت، بردارها، فشار، تعاریف وزن و جرم و غیره است.

فرآیند شرکت در آزمون

نکته‌ بسیار مهمی در فرایند و پروسه‌ کلی آزمون Alpha Test وجود دارد که برای متقاضیان غیر اتحادیه‌ اروپا، باید از نماینده‌ دیپلماتیک کشور ایتالیا در سفارت، تأییدیه‌ پیش ثبت نام را دریافت کنند. ثبت نام نیز فقط در سایت Universitaly و یا MIUR صورت می‌گیرد و تنها فرم ثبت نام نیز به صورت آنلاین است. تحت هیچ شرایطی نیز ثبت نام با تأخیر وجود نخواهد داشت.

هزینه شرکت در دوره یا آزمون

هزینه ثبت نام در آزمون آلفا تست ایتالیا، با توجه به خدمات و امکاناتی که در حوزه امتحانی در اختیارتان قرار داده خواهد شد، می‌تواند تغییر پیدا کند. اما در حالت کلی برای شرکت در آزمون alpha test، باید چیزی در حدود ۱۲۰ یورو (به غیر از هزینه سفر و آماده سازی و …) بپردازید.

منابع آزمون

منابع آنلاین آزمون آلفا تست
سایت MIUR
این سایت تقریبا برای تمامی آزمون­‌های بومی کشور ایتالیا چنین منبع از پیش آماده­ای را در خود جای داده است. در این سایت می‌توانید علاوه بر بهره مندی رایگان از بسته‌ شروع این آزمون که شامل ۶۰ سؤال رایگان (۳۰ سؤال دانش علمی، ۳۰ سؤال استدلال منطقی و اطلاعات عمومی) از دو نمونه آزمون این منبع آنلاین نیز استفاده کنید.
سایت SKYPE ITALIAN LESSONS
در این وب‌سایت می‌توانید علاوه بر بهره گیری از کلاس‌های آنلاین با اساتید مجرب، به منابع و کتاب­های آزمون آلفا تست نیز به رایگان دسترسی داشته باشید و در آزمون‌­های آزمایشی و شبیه سازی شده نیز شرکت کنید. همچنین اگر نسبت به کیفیت کاری این دوره نیز مردد باشید، دوره­ کوتاهی به صورت آنلاین در اختیار شما گذاشته می­‌شود تا به طور کامل آن را محک بزنید.
منبع جالب دیگری که وجود دارد، ویدیوهایی است که از طرف دانشگاه­‌های مقصد در ایتالیا بر روی یوتیوب قرار داده می‌شود و در آن اساتید مربوطه به بررسی آزمون، ارائه‌ نکات و استراتژی‌ها و نمونه سؤالات می‌پردازند.

منابع خودخوان آزمون آلفا تست:
برای بخش اول آزمون:
کتاب Critical Thinking: developing effective analysis که به شما مهارت‌ها و نمونه سؤالات حل مسأله و تفکر انتقادی را آموزش خواهد داد.
کتاب The Ultimate Alpha Test Guide که شامل بیش از ۸۰۰ نمونه سؤال، حل تمامی سؤالات، تکنیک‌های مدیریت زمان و راهکارهای افزایش نمره است.
برای بخش دوم آزمون:
کتاب‌هایی مانند IB Biology Study Guide، Human Molecular Genetics، IB Chemistry Study Guide و غیره را اشاره نمود.
مجموعه کتاب‌های Alpha Test Medicina که علاوه بر دارا بودن تمامی مطالب مورد نیاز برای رشته‌ها و شاخه‌های مختلف پزشکی، نرم افزاری جهت شبیه سازی آزمون نیز همراه با آن هست.

تعداد دقعات توانایی شرکت در آزمون مورد نظر

برای شرکت در آزمون Alpha Test، هر تعداد دفعات که مایل باشید می‌­توانید در آن شرکت کنید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *